Billedmateriale og mediefolk
At dække et adventure race som fotograf kan være en krævende opgave.
Løbene køres ofte over mange timer - måske flere dage - og deltagerne bliver hurtigt spredt over store afstande i svært tilgængeligt terræn.
Det er som løbsarrangør vigtigt at give fotografen så meget information som muligt for at kunne løse opgaven bedst muligt. Her følger 5 gode råd fra den erfarne outdoor-fotograf og videoproducent Jeppe Svendsen:
- Giv fotografen rigeligt med information i god tid. I god tid vil sige flere dage i forvejen, så fotografen har mulighed for at lave en slagplan.
- Lav gerne et Google Maps kort, som fotografen kan have på mobilen og køre efter, med placeringer af poster og med forventet klokkeslet for, hvornår der vil være deltagere de forskellige steder.
- Fortæl fotografen hvilke poster, der er særlige vigtigt at få billeder fra, så fotografen har mulighed for at planlægge og prioritere disse lokationer.
- En rigtig stor hjælp for fotografen er kun at have én kontaktperson før, under og efter løbet. Denne person skal kunne kontaktes via mobil under hele løbet.
- En god fotograf er en mæt og frisk fotograf. God forplejning og mulighed for overnatning på de lange løb vil være med til at give det bedste resultat.
Derudover bør man være opmærksom på, at billeder taget til adventure races ikke nødvendigvis uden videre må bruges overalt. Derfor vil der i ansvarserklæringen ofte blive skrevet under på, at billeder taget af løbsarrangør og journallister og samarbejdspartnere må bruges til reklame mv.
Husk også at lave en klar og skriftlig aftale med fotografen om, hvad billederne må bruges til efter løbet - fx om der er adgang til råmaterialet.