DARU CUP info til løbsarrangører

Procedure for optagelse af løb i cuppen

Danske adventure races kan optages i DARU Cuppen ved ansøgning inden løbsledermødet. Ansøgningen skal fremsendes til DARUs bestyrelse på arforbund@gmail.com

For at et løb kan blive optaget i DARU Cup skal det godkendes af DARUs bestyrelse. Der kan løbende ansøges om optagelse til DARU Cuppen, og ansøgninger vil blive behandlet hurtigst muligt og afgjort efter løbsledermødet. Løbsledermødet der afholdes i efteråret er dog absolutte sidste ansøgningsfrist for det kommende år.

Der er indtil videre ingen grænse for hvor mange races der kan indgå i DARU Cup.

Senest 1. januar annonceres hvilke løb, der indgår i DARU Cuppen det pågældende år. Løbene annonceres på DARUs hjemmeside.

 

Følgende distancer kan optages

Master –  For den erfarne adventure racer, med svær orientering. Teknisk svær bane, der må gerne sættes krav til færdigheder: Vindertid over 10 timer

Challenge – For den let øvede racer, med mellemsvær orientering:
Vindertid mellem 4 og 10 timer

Fighter –  For begynderen, med relativt let orientering : Vindertid mellem 1 og 4 timer.

Junior – For unge eller efterskoler – Rute som Challenge eller Fighter (løbsarrangøren angiver dette) men vand og klatre aktiviteterne bør rettes mod unge under 18 år. Hellere lidt for kort og let end for lang og vanskelig. Vindertiden for juniorer bør opgives separat.

 

Kontingentet for DARU Cup

Kontingentet for DARU Cup udgør i 2016:

3000kr – For enten Master eller Challenge

5000kr – For både Master og Challenge

Junior og Fighter koster ikke kontingent til DARU, men kan ikke afvikles via DARU uden enten en Master eller Challenge.

DARU kontingentet betales ikke hvis hele løbet aflyses og DARU orienteres om dette minimum 1 måned inden løbsdato.

Minimum 50 % af de indbetalte kontingenter går til præmier i DARU Cup (DARU administrerer dette)

Krav til løb i Cuppen

Gældende for alle løb i DARU cuppen

  • ”DARU’s standardregler for afvikling af Adventure Race” skal anvendes
  • Navigation/orientering skal være en væsentlig del af racet
  • Der skal indgå ukendte faktorer herunder rute, distance og andet
  • Det er vigtigt at der er fokus på tidsrammerne, så deltagerne kommer i mål
  • Løbslederen skal have fået tilladelser til de områder hvor løbet afvikles
  • DARU’s tilmeldingssystem skal benyttes
  • DARUS banner og beachflag opstilles i start og målområder og videresendes til næste arrangør i DARU cuppen. Evt porto i forbindelse med denne overlevering refunderes af DARU.
  • Det kræver personlig licens at deltage i Master, Challenge og Junior løb, men ikke fighter.
  • Resultat maksimalt 7 døgn efter målgang, der efter 7 døgn for deltagerne til at indgå indsigelser.
  • Løbet kan benytte DARU til hjælp med at finde banekonsulent, dommer samt promovering på Facebook og nyhedsbrev.
  • Ved aflysning af stævnet må maksimalt 10% af løbsgebyr tilbageholdes

MASTER

  • Vindertiden skal være minimum 10 timer.
  • Minimum 5 discipliner blandt følgende: løb, mtb, klatring, Inliners, kajak, kano, SUP eller adventure svømning.
  • Orienterings niveauet må være svær
  • Der må gerne sættes krav til færdigheder. Fx færdigheder i Ascendering, Makkeredning i kajak osv.
  • Der må ikke indgå opgaver med en stor grad af tilfældighed.

CHALLENGE

  • Vindertiden for et Challenge race skal være mindst 4 timer og max 10
  • Minimum 3 discipliner blandt følgende: løb, mtb, klatring, kajak, kano, SUP eller adventure svømning.
  • Orienterings niveauet anbefaledes at være mellemsvær
  • Det anbefaledes at løbet ikke kræver store mængder udstyr for deltagerne (inliners, svømmeudstyr,  klatreudstyr osv. )
  • Det anbefaledes at vand og klatre aktiviteter kan udføres uden stort forkundskab.
    Kajak etaperne ikke er tekniske og kystnære samt instruktører ved klatre aktiviteter.

JUNIOR

  • Vindertiden for et Junior race skal være mindst 4 timer og max 10
  • Junior racet kan være identisk med Challenge ruten, dog bør tages hensyn ved klatre og vand aktivitet på deltagere under 18 år. (se evt sikkerheds til søs)
  • Løbsgebyret for junior racet anbefaledes at være 50% af Challenge.
  • Krav til deltagerne: Alle på holdet skal være fyldt 15 år på løbsdagen og må højest fylde 18 år i løbet af Cup året. Hvis deltageren er under 15 år, men både lærer og forældre/værge føler de er egnet, kan der søges dispensation hos den enkelte løbsarrangør. 
  • Deltagelse i Juniorrækken kræver skriftlig tilladelse fra forældre/værge på alle deltagere. Denne tilladelse medbringes og afleveres til løbsansvarlig inden starten. Deltager man som efterskolehold, kan man deltage med skriftlig tilladelse fra en lærer eller skoleleder.

FIGHTER

  • Vindertiden for et Fighter race skal være mindst 1 timer og 4 max
  • Fighter er tiltænkt en begynder bane
  • Obligatorisk udstyr anbefaledes at holdes til et minimum.
  • Orienterings niveauet anbefaledes at være let til mellemsvær
  • Fighter distancen indgår ikke i den gennemgående cup.
  • Det kræver ikke personlig licens at deltage i fighter

Facebook guidelines


1 person fra hver løbledelse bliver administrator på DARUs facebook side. For at styre det lidt, har vi lavet nedenstående guidelines. 

  • Hvert løb må lave MAX 4 opslag inden løbet, 2 under løbet og 2 efter løbet, Dette er for at sikre at Facebooksiden ikke drukner. 
  • Der bliver en administrator fra hvert race og den liste opdateres hvert år på løbsledermødet, så det begrænses hvor mange der har adgang.
  • Opslag skal altid indeholde et billede, en kort tekst og gerne et link til løbets egen side eller anden relevant information.
  • Del gerne jeres egne opslag (skriv dog stadig ny tekst på opslaget)
  • Tiltaget er lavet for at få kanaliseret folk over på løbenes egne Facebook-sider og forhåbentlig derved skaffe deltagere
  • Hvert løb må booste deres facebook-opslag for 500kr, som refunderes af DARU ved fremsendelse af dokumentation for udlægget (arforbund@gmail.com)
  • Udfordring: Ved at have 12 forskellige løbsledere til at lave opslag på facebook får man et meget blandet sprog og nogle meget forskellige vinkler på sporten. Tænk over hvad du skriver :)